FANDOM

Nick 2009

Logo Nickelodeon semasa, yang digunakan sejak 29 September 2009.

Nickelodeon (sering dipendekkan kepada Nick) adalah rangkaian kabel dan satelit televisyen Amerika yang dilancarkan pada 1 Disember 1977 sebagai saluran kabel pertama untuk kanak-kanak. Ia dimiliki oleh Viacom melalui bahagian Viacom Media Networks dan berpangkalan di New York City. Saluran ini terutama ditujukan kepada kanak-kanak dan remaja berumur 2-17 tahun.

Saluran ini pada asalnya diasaskan sebagai The Pinwheel Network pada 1 Disember 1977. Pinwheel pada masa itu hanya terdapat di QUBE, yang merupakan sistem televisyen kabel interaktif utama dua hala yang dimiliki oleh Warner Cable. Pinwheel dilancarkan semula sebagai Nickelodeon pada 1 April 1979, dan diperluaskan kepada pembekal kabel lain di seluruh negara. Saluran itu pada mulanya tidak komersial dan kekal tanpa pengiklanan sehingga tahun 1984. Warner menjual Nickelodeon, bersama-sama dengan jaringan kakaknya MTV dan VH1, kepada Viacom pada tahun 1986.

Sehingga Januari 2016, saluran ini tersedia untuk kira-kira 92.056 juta isi rumah (79.086% isi rumah dengan TV) di Amerika Syarikat.

lsb Syarikat-syarikat yang bekerja di The Loud House
Studio Animasi Nickelodeon Animation StudioJam Filled Entertainment
Saluran AFN FamilyNickelodeonNicktoonsYTV
Perkhidmatan Video on Demand Nick On Demand
Pelbagai Papercutz